Zonder doel, zei ooit een beroemde Duitse filosoof, kan men geen
geschiedenis hebben. Deze uitspraak is, zeker in het dagelijkse
leven, maar al te waar gebleken. Vandaar dat wij de geschiedenis
van Groenvoer! niet kunnen bespreken zonder eerst het doel
te kennen.
Groenvoer! is, onder de oude naam Het Merkwaardige
Mannetje, in 1967 opgericht door enige studenten
Polytechnische Agrarische Sociologie, die na hun studie in
Wageningen merkten dat het met de bewuste bewustwording
over het groenvoer in Nederland maar bar slecht gesteld was.
Geleid door Franse destructuralisten zoals Zourbie en Peronne,
begonnen zij hun eigen visie op de groenvoorziening van het
gemiddelde Nederlandse huishouden te ontwikkelen.
Aanvankelijk hadden zij weinig resultaat, de toenmalige
geinteresseerden waren voornamelijk vage hippies die al snel de
diepere achterliggende destructuralistische filosofie vergaten en
zich voornamelijk bezighielden met het telen van nederwiet.
In 1980 kwam de zaak in een stroomversnelling door de toetreding
van dr. Gravestein tot de hoofddirectie van Het Merkwaardige
Mannetje. Op energieke wijze wist hij de enigszins vervallen
organisatie uit het slop te trekken en van een solide financiele
basis te voorzien. Onder zijn inspirerende leiding veranderde het
concern in 1987 zijn naam in Groenvoer!! en begon het
marktsegment van het gewone Nederlandse gezin te betreden.
Sindsdien heeft Groenvoer!! zich ontpopt tot de
raadgever en leverancier van bewust bewustmakend groente
en fruit in Nederland. Het marktaandeel is gestegen tot 4,7 % in
1996 en de groei zet nog altijd door.
Ter adstructie de volgende tabel:
Jaar | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 |
Percentage | 24,1% | 16,6% | 7,9% | 4,4% | 1,2% | 0,4% |
Zoals te zien is, zet de lijn door! Dit is voornamelijk de
verdienste van onze hoofddirecteur, dr. Gravestein.