Groenvoer: geschiedenis en doel



Zonder doel, zei ooit een beroemde Duitse filosoof, kan men geen geschiedenis hebben. Deze uitspraak is, zeker in het dagelijkse leven, maar al te waar gebleken. Vandaar dat wij de geschiedenis van Groenvoer! niet kunnen bespreken zonder eerst het doel te kennen.
Groenvoer! is, onder de oude naam Het Merkwaardige Mannetje, in 1967 opgericht door enige studenten Polytechnische Agrarische Sociologie, die na hun studie in Wageningen merkten dat het met de bewuste bewustwording over het groenvoer in Nederland maar bar slecht gesteld was. Geleid door Franse destructuralisten zoals Zourbie en Peronne, begonnen zij hun eigen visie op de groenvoorziening van het gemiddelde Nederlandse huishouden te ontwikkelen.
Aanvankelijk hadden zij weinig resultaat, de toenmalige geinteresseerden waren voornamelijk vage hippies die al snel de diepere achterliggende destructuralistische filosofie vergaten en zich voornamelijk bezighielden met het telen van nederwiet.
In 1980 kwam de zaak in een stroomversnelling door de toetreding van dr. Gravestein tot de hoofddirectie van Het Merkwaardige Mannetje. Op energieke wijze wist hij de enigszins vervallen organisatie uit het slop te trekken en van een solide financiele basis te voorzien. Onder zijn inspirerende leiding veranderde het concern in 1987 zijn naam in Groenvoer!! en begon het marktsegment van het gewone Nederlandse gezin te betreden.
Sindsdien heeft Groenvoer!! zich ontpopt tot de raadgever en leverancier van bewust bewustmakend groente en fruit in Nederland. Het marktaandeel is gestegen tot 4,7 % in 1996 en de groei zet nog altijd door.

Ter adstructie de volgende tabel:

Jaar 1991 1992 1993 1994 1995 1996
Percentage 24,1% 16,6% 7,9% 4,4% 1,2% 0,4%


Zoals te zien is, zet de lijn door! Dit is voornamelijk de verdienste van onze hoofddirecteur, dr. Gravestein.